Podczas spotkania pad艂o wiele pyta艅 dotycz膮cych dofinansowywania kultury. Prowadz膮cy audycj臋 Damian Gadomski pyta艂 m. in. czy kultura to biznes czy skarbonka?
W odpowiedzi us艂yszeli艣my, 偶e wydaj膮c na kultur臋, tworzymy lepsze, pe艂niejsze i warto艣ciowsze 偶ycie. Cz艂owiek potrzebuje kultury i nie rozwija si臋 bez niej, to ona decyduje o tym, kim jeste艣my.
Kolejne pytanie dotyczy艂o finans贸w, jak je pozyskiwa膰, od pa艅stwa czy sponsor贸w? Waldemar D膮browski wyja艣ni艂, 偶e w modelu europejskim g艂贸wnym mecenasem kultury jest pa艅stwo. Pos艂u偶y艂 si臋 przyk艂adem W艂och, sk膮d pochodz膮 najwi臋ksi tw贸rcy opery, jak Verdi, Bellini. Obaj pochodzili z biednych rodzin i tylko dzi臋ki mecenatowi pa艅stwa mogli rozwin膮膰 swoje talenty.
Inaczej jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie obowi膮zuje model finansowania kultury z podatk贸w. Jest to mo偶liwe dlatego, 偶e demokracja w Ameryce ma ju偶 300 lat i istniej膮 wystarczaj膮co du偶e zasoby, z kt贸rych cz臋艣膰 jest przeznaczona na kultur臋. Innym 藕r贸d艂em 艣rodk贸w finansowych s膮 prywatni sponsorzy. Bardzo zamo偶ni ludzie, kt贸rzy czuj膮 si臋 wsp贸艂odpowiedzialni, za rozw贸j kultury.
W dalszej cz臋艣ci dyskusji us艂yszeli艣my odpowiedzi na pytania:
Czy jako Pe艂nomocnik Muzeum 呕yd贸w Polskich mia艂 Pan problemy z pozyskiwaniem pieni臋dzy?聽
W poszukiwaniu sponsor贸w istotne jest, aby byli wsp贸艂tw贸rcami projektu, aktywnie w nim uczestniczyli, a nie tylko wyk艂adali pieni膮dze.
Czy te same zasady obowi膮zuj膮 w贸wczas, gdy pa艅stwo daje pieni膮dze?聽
Jest inaczej, poniewa偶 Minister Kultury nie jest tw贸rc膮, a jedynie odpowiada za w艂a艣ciwe wykorzystanie publicznych 艣rodk贸w.
鈥濳to powinien zarz膮dza膰 pieni臋dzmi na kultur臋: arty艣ci czy mened偶erowie?鈥澛
Odpowied藕 nie by艂a jednoznaczna, bowiem wszystko zale偶y od osobowo艣ci artysty. Pad艂o nazwisko Adama Hanuszkiewicza, kt贸ry czuwa艂 nad ca艂o艣ci膮 projektu i by艂 鈥瀉rtyst膮-menad偶erem鈥. S膮 te偶 tw贸rcy, skupieni na artystycznym aspekcie przedsi臋wzi臋cia.
Interesuj膮co zabrzmia艂o pytanie:聽
Czy powinna powsta膰 szko艂a, kszta艂c膮ca menad偶er贸w kultury?聽
Bycia menad偶erem nie mo偶na si臋 nauczy膰. Umiej臋tno艣ci menad偶erskie to rodzaj wrodzonego talentu. Dobry menad偶er tworzy przestrze艅 dla artysty, w kt贸rej mo偶na swobodnie tworzy膰. Nie troszcz膮c si臋 o finanse.
Do rozmowy do艂膮czy艂 Prezes Zwi膮zku Bank贸w Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz, kt贸ry przypomnia艂, 偶e instytucje bankowe uczestnicz膮 w finansowaniu. Kredyt Banku sponsorowa艂 鈥濷gniem i Mieczem鈥 Jerzego Hoffmana. Produkcja okaza艂a si臋 sukcesem finansowym dla banku. Bank Przemys艂owo Handlowy wspiera艂 filharmonie w Polsce. Aby istnia艂y tego typu kooperacje, po obu stronach musz膮 znale藕膰 si臋 ludzie, kt贸rych 艂膮czy wsp贸lna idea. Istnieje potrzeba wykwalifikowanej kadry. Ludzi, kt贸rzy umieliby fachowo zarz膮dza膰 finansami. Ju偶 w 2002 roku 贸wczesny Minister Kultury Waldemar D膮browski rozpocz膮艂 dzia艂ania dotycz膮ce kszta艂cenia kadry, umiej膮cej korzysta膰 z finansowania kultury ze 艣rodk贸w unijnych. Powiedzia艂 tak偶e, 偶e w Polskich bankach nie rozwin臋艂y si臋 schematy wspierania np. polskiego filmu. Nie istniej膮 偶adne mechanizmy i narz臋dzia s艂u偶膮ce tego typu przedsi臋wzi臋ciom. Pa艅stwo powinno stworzy膰 model, w kt贸rym ryzyko inwestowania w kultur臋 b臋dzie mniejsze. Nasz go艣膰 pochwali艂 Polski Instytut Sztuki Filmowej, kt贸ry zdobywa pieni膮dze, tak偶e od prywatnych inwestor贸w. Dzi臋ki temu powstaj膮 naprawd臋 dobre filmy, kt贸re zdobywaj膮 nagrody na festiwalach. Waldemar D膮browski wspomnia艂 r贸wnie偶 o sztuce mu najbli偶szej, czyli operze, kt贸ra w 偶adnym kraju nie finansuje si臋 sama. Nawet tak wielkie sceny operowe jak mediola艅ska La Scala Czu londy艅ska Covent Garden s膮 dofinansowywane mimo bardzo drogich bilet贸w.
Na koniec pad艂o pytanie: Co z edukacj膮 kulturaln膮 w szko艂ach? Czy jest na odpowiednim poziomie?聽
Niestety nie. A nale偶a艂oby zacz膮膰 od najm艂odszych lat.聽
Nasz go艣膰 podsumowa艂, 偶e w kulturze jest wielka energia sprawcza, jest w niej du偶y potencja艂 rozwoju danego regionu.聽
Podczas ca艂ej audycji towarzyszy艂y nam kompozycje z programu Seweryn Krajewski Smooth jazz, w wykonaniu tria muzycznego w sk艂adzie: Piotr Robowicz - kontrabas, Mark Waggoner - gitara, Bogdan Ho艂ownia 鈥 na fortepianie CALISIA M-165 鈥 edycja specjalna z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.
聽