Podczas spotkania padło wiele pytań dotyczących dofinansowywania kultury. Prowadzący audycję Damian Gadomski pytał m. in. czy kultura to biznes czy skarbonka?
W odpowiedzi usłyszeliśmy, że wydając na kulturę, tworzymy lepsze, pełniejsze i wartościowsze życie. Człowiek potrzebuje kultury i nie rozwija się bez niej, to ona decyduje o tym, kim jesteśmy.
Kolejne pytanie dotyczyło finansów, jak je pozyskiwać, od państwa czy sponsorów? Waldemar Dąbrowski wyjaśnił, że w modelu europejskim głównym mecenasem kultury jest państwo. Posłużył się przykładem Włoch, skąd pochodzą najwięksi twórcy opery, jak Verdi, Bellini. Obaj pochodzili z biednych rodzin i tylko dzięki mecenatowi państwa mogli rozwinąć swoje talenty.
Inaczej jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie obowiązuje model finansowania kultury z podatków. Jest to możliwe dlatego, że demokracja w Ameryce ma już 300 lat i istnieją wystarczająco duże zasoby, z których część jest przeznaczona na kulturę. Innym źródłem środków finansowych są prywatni sponsorzy. Bardzo zamożni ludzie, którzy czują się współodpowiedzialni, za rozwój kultury.
W dalszej części dyskusji usłyszeliśmy odpowiedzi na pytania:
Czy jako Pełnomocnik Muzeum Żydów Polskich miał Pan problemy z pozyskiwaniem pieniędzy?
W poszukiwaniu sponsorów istotne jest, aby byli współtwórcami projektu, aktywnie w nim uczestniczyli, a nie tylko wykładali pieniądze.
Czy te same zasady obowiązują wówczas, gdy państwo daje pieniądze?
Jest inaczej, ponieważ Minister Kultury nie jest twórcą, a jedynie odpowiada za właściwe wykorzystanie publicznych środków.
„Kto powinien zarządzać pieniędzmi na kulturę: artyści czy menedżerowie?”
Odpowiedź nie była jednoznaczna, bowiem wszystko zależy od osobowości artysty. Padło nazwisko Adama Hanuszkiewicza, który czuwał nad całością projektu i był „artystą-menadżerem”. Są też twórcy, skupieni na artystycznym aspekcie przedsięwzięcia.
Interesująco zabrzmiało pytanie:
Czy powinna powstać szkoła, kształcąca menadżerów kultury?
Bycia menadżerem nie można się nauczyć. Umiejętności menadżerskie to rodzaj wrodzonego talentu. Dobry menadżer tworzy przestrzeń dla artysty, w której można swobodnie tworzyć. Nie troszcząc się o finanse.
Do rozmowy dołączył Prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz, który przypomniał, że instytucje bankowe uczestniczą w finansowaniu. Kredyt Banku sponsorował „Ogniem i Mieczem” Jerzego Hoffmana. Produkcja okazała się sukcesem finansowym dla banku. Bank Przemysłowo Handlowy wspierał filharmonie w Polsce. Aby istniały tego typu kooperacje, po obu stronach muszą znaleźć się ludzie, których łączy wspólna idea. Istnieje potrzeba wykwalifikowanej kadry. Ludzi, którzy umieliby fachowo zarządzać finansami. Już w 2002 roku ówczesny Minister Kultury Waldemar Dąbrowski rozpoczął działania dotyczące kształcenia kadry, umiejącej korzystać z finansowania kultury ze środków unijnych. Powiedział także, że w Polskich bankach nie rozwinęły się schematy wspierania np. polskiego filmu. Nie istnieją żadne mechanizmy i narzędzia służące tego typu przedsięwzięciom. Państwo powinno stworzyć model, w którym ryzyko inwestowania w kulturę będzie mniejsze. Nasz gość pochwalił Polski Instytut Sztuki Filmowej, który zdobywa pieniądze, także od prywatnych inwestorów. Dzięki temu powstają naprawdę dobre filmy, które zdobywają nagrody na festiwalach. Waldemar Dąbrowski wspomniał również o sztuce mu najbliższej, czyli operze, która w żadnym kraju nie finansuje się sama. Nawet tak wielkie sceny operowe jak mediolańska La Scala Czu londyńska Covent Garden są dofinansowywane mimo bardzo drogich biletów.
Na koniec padło pytanie: Co z edukacją kulturalną w szkołach? Czy jest na odpowiednim poziomie?
Niestety nie. A należałoby zacząć od najmłodszych lat.
Nasz gość podsumował, że w kulturze jest wielka energia sprawcza, jest w niej duży potencjał rozwoju danego regionu.
Podczas całej audycji towarzyszyły nam kompozycje z programu Seweryn Krajewski Smooth jazz, w wykonaniu tria muzycznego w składzie: Piotr Robowicz - kontrabas, Mark Waggoner - gitara, Bogdan Hołownia – na fortepianie CALISIA M-165 – edycja specjalna z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.